Svar: Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.

24. juli 2011

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Dejligt at høre, at du har kunne bruge hjemmesiden tidligere og nu har fået lyst til selv at skrive. Velkommen til og tak for dit brev :)

Når jeg ser planen for dagen og de ting Kristian tilbydes, så bliver jeg nu ikke så bekymret. Det gør ikke noget at han er småtspisende, på den måde at han spiser små portioner. Det er langt bedre for ham, at han spiser lidt og tit end hvis han spiste store og få måltider dagen igennem.

Det ser også ud som om at han spiser lidt fra alle fødevaregrupper og således spiser lidt af det hele og det er rigtig godt og meget positivt.

Sygdom spiller naturligt ind på appetitten og når man i forvejen er småtspisende, så skal der ikke ret meget sygdom til, før vægten stagnerer ... Alder spiller også ind og det er naturligt at han spiser mindre og mere selektivt nu og vil gøre det i tiden frem.

Det du skal have fokus på er at det skal være hyggeligt og rart at spise. At han skal tilbydes så varieret en kost som muligt - spise fra alle fødevaregrupper - og så meget gerne fokus på protein og fedt, og her kan du måske sætte lidt ekstra ind :)

Når du skal tilføre ham fedt, så må det meget gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får han gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller tunmad kan f.eks. være en god idé, også rejer, muslinger, stykker af fiskefrikadelle, fiskefilet og lignende. Han kan spise det hele - koldt og varmt og vil fint kunne spise flere ting selv med fingrene eller med en gaffel.

Han skal have smør på brøddet, sovs til maden osv. Han bør som udgangspunkt få letmælk og letmælksprodukter, men du må også godt fortsat give ham mælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen, det vil sige med 3,5% fedtindhold. Ymer kunne være en mulighed, det indeholder også lidt ekstra protein og han kan få mysli på så han derigennem også får lidt ekstra fedt fra nødderne. Sørg for at købe mysli uden masser af sukker og chokolade og vær sikker på at der ikke er hele nødder imellem, så han ikke får det galt i halsen.

Proteiner er vigtigt for væksten. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må gerne få æg - det kan være hårdkogt æg eller omelet eller lignende til sin frokost. Og det er vigtigt ...

Annonce

... at han også spiser kød, giv ham også gerne leverpostej som nu, men også gerne forskellige former for pate og lignende som kan smøres på brøddet. Og giv ham også kød i stykker, som han kan spise eller gnave af - det kan være et kyllingelår, en frikadelle, pølse eller lignende.

Frokost kan serveres både kold og varm og det kan være en rigtig god idé at genbruge rester fra aftensmaden. Hvis I f.eks. har fået lasagne om aftenen, kan et stykke varmes og gives til frokost.

Giv ham kogte grøntsager i hånden, giv ham kogte pastaskruer osv. Der skal være mad i stykker som han selv kan spise med fingrene eller gaffel og så kan I supplere med lidt på en ske. Kartofler kan f.eks. moses med en gaffel og sovs og gives af jer, imens han selv gnaver sig igennem frikadellen.

Slut dagen af med en grød. Det kunne være en havregrød som om morgenen eller en flerkornsgrød. Det sikrer ham ekstra mæthed inden aftenen og giver god ro i maven, så sandsynligheden for bedre nattesøvn bliver større.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen trives med kun en lur dagligt - en middagslur, som I også forsøger. Overgangen er altid svær og det vil ofte være sådan, at han nogle dage fortsat har brug for to lure og andre dagen fint kan nøjes med den ene. Det er også normalt, at han i overgangsperioden samlet sover lidt indre end tidligere, men det burde meget gerne passe sig ind efter et par uger ... De fleste børn sover i den alder 13-14 timer i døgnet, så når han ofte kun sover 12 timer, så er det under gennemsnittet. Men hvis han virker til at trives, vågner af sig selv, får lov til at sove, når han viser behov for det og dermed ikke holdes unødigt vågen, så er det okay.

Hvis I har fornemmelsen af at han kæmper for at holde sig vågen om formiddagen nogle gange, så er det de dage, hvor I skal give ham lov til at sove den ekstra lur stadigvæk. Hvis han er meget træt, så er det naturligt at han ikke spiser særlig meget frokost kl. 11, så mangler han simpelthen overskud til at spise :)

Det er altid svært at vide om man gør det rigtige og nogle gange må man forsøge sig lidt frem og det er det I gør nu. Det er helt okay og I er nødt til at være lidt fleksible.

Jeg håber at mine tanker og forslag hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!