Svar: Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.
24. juli 2011
Alder:
13 mdr.
Kære mor
Dejligt at høre, at du har kunne bruge hjemmesiden tidligere og nu har fået lyst til selv at skrive. Velkommen til og tak for dit brev :)
Når jeg ser planen for dagen og de ting Kristian tilbydes, så bliver jeg nu ikke så bekymret. Det gør ikke noget at han er småtspisende, på den måde at han spiser små portioner. Det er langt bedre for ham, at han spiser lidt og tit end hvis han spiste store og få måltider dagen igennem.
Det ser også ud som om at han spiser lidt fra alle fødevaregrupper og således spiser lidt af det hele og det er rigtig godt og meget positivt.
Sygdom spiller naturligt ind på appetitten og når man i forvejen er småtspisende, så skal der ikke ret meget sygdom til, før vægten stagnerer ... Alder spiller også ind og det er naturligt at han spiser mindre og mere selektivt nu og vil gøre det i tiden frem.
Det du skal have fokus på er at det skal være hyggeligt og rart at spise. At han skal tilbydes så varieret en kost som muligt - spise fra alle fødevaregrupper - og så meget gerne fokus på protein og fedt, og her kan du måske sætte lidt ekstra ind :)
Når du skal tilføre ham fedt, så må det meget gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får han gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller tunmad kan f.eks. være en god idé, også rejer, muslinger, stykker af fiskefrikadelle, fiskefilet og lignende. Han kan spise det hele - koldt og varmt og vil fint kunne spise flere ting selv med fingrene eller med en gaffel.
Han skal have smør på brøddet, sovs til maden osv. Han bør som udgangspunkt få letmælk og letmælksprodukter, men du må også godt fortsat give ham mælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen, det vil sige med 3,5% fedtindhold. Ymer kunne være en mulighed, det indeholder også lidt ekstra protein og han kan få mysli på så han derigennem også får lidt ekstra fedt fra nødderne. Sørg for at købe mysli uden masser af sukker og chokolade og vær sikker på at der ikke er hele nødder imellem, så han ikke får det galt i halsen.
Proteiner er vigtigt for væksten. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må gerne få æg - det kan være hårdkogt æg eller omelet eller lignende til sin frokost. Og det er vigtigt at han også spiser kød, giv ham også gerne leverpostej som nu, men også gerne forskellige former for pate og lignende som kan smøres på brøddet. Og giv ham også kød i stykker, som han kan spise eller gnave af - det kan være et kyllingelår, en frikadelle, pølse eller lignende.
Frokost kan serveres både kold og varm og det kan være en rigtig god idé at genbruge rester fra aftensmaden. Hvis I f.eks. har fået lasagne om aftenen, kan et stykke varmes og gives til frokost.
Giv ham kogte grøntsager i hånden, giv ham kogte pastaskruer osv. Der skal være mad i stykker som han selv kan spise med fingrene eller gaffel og så kan I supplere med lidt på en ske. Kartofler kan f.eks. moses med en gaffel og sovs og gives af jer, imens han selv gnaver sig igennem frikadellen.
Slut dagen af med en grød. Det kunne være en havregrød som om morgenen eller en flerkornsgrød. Det sikrer ham ekstra mæthed inden aftenen og giver god ro i maven, så sandsynligheden for bedre nattesøvn bliver større.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen trives med kun en lur dagligt - en middagslur, som I også forsøger. Overgangen er altid svær og det vil ofte være sådan, at han nogle dage fortsat har brug for to lure og andre dagen fint kan nøjes med den ene. Det er også normalt, at han i overgangsperioden samlet sover lidt indre end tidligere, men det burde meget gerne passe sig ind efter et par uger ... De fleste børn sover i den alder 13-14 timer i døgnet, så når han ofte kun sover 12 timer, så er det under gennemsnittet. Men hvis han virker til at trives, vågner af sig selv, får lov til at sove, når han viser behov for det og dermed ikke holdes unødigt vågen, så er det okay.
Hvis I har fornemmelsen af at han kæmper for at holde sig vågen om formiddagen nogle gange, så er det de dage, hvor I skal give ham lov til at sove den ekstra lur stadigvæk. Hvis han er meget træt, så er det naturligt at han ikke spiser særlig meget frokost kl. 11, så mangler han simpelthen overskud til at spise :)
Det er altid svært at vide om man gør det rigtige og nogle gange må man forsøge sig lidt frem og det er det I gør nu. Det er helt okay og I er nødt til at være lidt fleksible.
Jeg håber at mine tanker og forslag hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske